2012.08.15. 22:56
R. I. P.
„Egy uniós irányelvnek megfelelő kormányrendelet értelmében 2013. január 19-től változni fognak a motoros kategóriáknál eddig megszokott korhatárok. A határozatban foglaltak szerint mopedre 14 évesen már nem, csak 16 éves korban lehet jogosítványt szerezni, míg nagymotorra ez a korhatár 24 évre emelkedik.”
(Metropol, 2012. 08. 14.)
Szomorú aktualitása van számomra a fenti hírmorzsának. Az előző posztomban olvasható motoros találkozón egy sajnálatos baleset történt. Az egyik résztvevő a minden motoros találkozó csúcspontjának számító felvonulást követően erősen ittas állapotban próbált trükközni a motorjával, de a balul sikerült attrakció következtében rendkívül súlyos koponyasérüléseket szenvedett (bukósisak nélkül esett), és a tegnapi napon elhunyt. Mindössze 25 éves volt.
Személyesen ugyan nem ismertem, de egy régi motoros mondás szerint: Jöhetsz bárhonnan, hihetsz bármilyen Istenben, ha motoros vagy, a testvérem vagy. Ennek megfelelően aggodalommal figyeltem a róla csordogáló híreket, és a közelebbi ismerőseitől származó információkat. A barátai a tegnapi illetve a mai nap folyamán rengeteg Facebook bejegyzésben, videóban emlékeztek meg róla, és virtuálisan gyertyát gyújtottak érte. (Szentségtörés ilyenkor megkérdezni, hogy hol voltak ezek a barátok akkor, amikor meg kellett volna akadályozni, hogy ittasan motorra üljön?)
Természetesen ilyen esetben is (akárcsak a sportban) értelmetlenek a „ha”-val kezdődő mondatok, de ha a fentebb idézett rendelet korábban megszületett volna, Norbi semmiképpen nem ülhetett volna 1000 köbcentis Suzukija nyergében. (Persze 125-ös motorral is lehet halálos balesetet szenvedni.)
Tavasztól őszig gyakorlatilag hetente lehet hallani a motoros balesetekről, ami persze nem meglepő, hiszen a motorosokat a rajtuk lévő védőfelszerelésen kívül semmi nem védi. Nincs biztonsági öv, nincs légzsák, nincs az ütközés energiáját elnyelő karosszéria. A motoros a veszélyhelyzetek elkerülése érdekében csak a rutinjában bízhat, és a képességeiben. 14 évesen egy 50 köbcentis, rendszám nélküli kismotor veszélyes fegyver lehet, de az idősebb korosztály is tud éretlenül viselkedni a nagyobb vasak nyergében. Az életkor persze nem feltétlenül határozza meg a felelősségérzet kialakulását, de talán nagyobb eséllyel lehet megakadályozni a hasonló szerencsétlenségeket, ha „érettebb” korban engedélyezik a jogosítványszezést.
A rutinon kívül csak a vak szerencsében bízhat a motoros.
Norbinak sajnos nem volt szerencséje. Nyugodjon békében!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal